چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

دبیر شورای منشورات حوزه علمیه تهران گفت: از افتخارات حوزه های علمیه ارائه محصولات فرهنگی است که ضمن داشتن محتوای حوزوی از شناسنامه، هویت و تشخص حوزوی نیز برخوردار باشند.

دکتر احمد توانایی دبیر شورای منشورات حوزه علمیه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران ابراز داشت: فلسفه راه اندازی دبیرخانه شورای منشورات در سطح حوزه علمیه تهران در راستای سازماندهی و ساماندهی نشریات مدارس علمیه این استان به لحاظ شکلی و محتوایی می باشد.

وی افزود: پیش از شکل گیری دبیرخانه شورای منشورات آیین نامه های اجرایی مرتبط با مبحث نشریات داخلی مدارس تا حدودی وجود داشته است، اما متاسفانه به لحاظ کمّی و کیفی از استانداردهای خاصی پیروی نمی کرد که بحمدالله پس از تشکیل این دبیرخانه شاکله و معیارهای لازم به واحدهای علمی و پژوهشی مدارس ارائه گردید.

دکتر توانایی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد غیر متداول و سلیقه ای برخی نشریات داخلی گفت: مسلماً رسیدن به شرایط مطلوب و در خور شأن حوزه های علمیه در رابطه با تولید محصولات فاخر فرهنگی مستلزم انجام تلاش مضاعف ایجاد نظم و پیروی از یک روند صحیح در بحث مطبوعات می باشد.

وی با بیان اینکه این دبیرخانه تاکنون تعامل نسبتاً مناسبی را با معاونین پژوهشی مدارس علمیه برقرار نموده است افزود: یکی از برنامه های مهم این دبیرخانه استفاده از ظرفیت علمی اساتید حوزه علمیه تهران در جهت ارتقای نشریات داخلی مدارس علمیه این استان می باشد.

دبیر شورای منشورات حوزه علمیه تهران با اشاره به برخی دستورالعملهای اجرایی این دبیرخانه به مسئولین پژوهشی و نشریات داخلی گفت: ارائه مقالات مبتنی بر اصول و قواعد در نشریات، شیوه پیکربندی و نگارش صحیح مطالب، معرفی هیئت تحریریه، ویرایش و تدوین مطالب،  نظارت کلی بر شاکله و محتوای نشریات و همچنین تاکید برزمینه علمی و اطلاع رسانی از جمله مصادیقی است که از سوی این دبیرخانه اجرا می گردد.

وی در خصوص موضوعات و محتوای نشریات حوزوی استان تهران گفت: در بحث ارائه موضوع نشریات مدارس علمیه غالباً طبق سلایق و تشخیص ضرورتها  عمل می نمایند و اگر در این زمینه از دبیرخانه مشاوره بخواهند به آنان مطالب راهگشا ارائه می گردد.

توانایی در ادامه افزود: البته برخی مدارس علمیه همچون خاتم الاوصیا در هرشماره از نشریه خود بر روی یک مبحث کلیدی کار می کند و در فرآیند ارائه هرشماره یک موضوع را به صورت تخصصی مورد بررسی و تحقیق قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 14 مجوز نشریه داخلی در سطح حوزه علمیه تهران وجود دارد که از این تعداد 8 مجوز آن به صورت فعال و مجوز دو نشریه به مدارس علمیه آیت الله مجتهدی(ره) و آیت الله حق شناس(ره)  عطا گردیده و همچنین دو مجوز دیگر به جهت عدم رعایت قواعد فعلاً بصورت غیر فعال درآمده اند.

وی با اشاره به فعالیتهای این شورا افزود: کلیه اموری چون طراحی، ویرایش، چاپ و تکثیر و توزیع نشریات داخلی مدارس در این دبیرخانه نضج می گیرد و با تحولات صورت گرفته نوید آینده روشن را به ما می دهد.

دبیر شورای منشورات حوزه علمیه تهران نشریات "بلاغ العظیم" و "پلکان" از مدارس علمیه عبدالعظیم حسنی(ع) و امام رضا(ع) را نمونه نشریات قابل قبول و دارای استانداردهای لازم دانست و گفت: این دو نشریه می توانند به لحاظ شکلی و ساختاری الگویی برای دیگر نشریات داخلی باشند.

استاد توانایی با ابراز خرسندی از اینکه نشریاتی با تشخص و هویت کاملاً حوزوی در حال تکوین و تولید هستند افزود: این از افتخارات حوزه های علمیه است که محصولات فرهنگی شان ضمن داشتن محتوای حوزوی از شناسنامه، هویت و تشخص حوزوی نیز برخوردار باشند و همچنین کلیه فعالیتهای آن را از جمله نویسندگی، مترجمی، ویراستاری و مدیریت از افراد حوزوی تشکیل دهند.

   وی در پایان گفت: نشریه محفل بعنوان نمونه فعالیت معاونت پژوهش حوزه تهران در ذیل شورای منشورات این استان قرار دارد که امید است این نشریه با استفاده از پتانسیل های موجود جایگاه واقعی خود را در سطح استان بیابد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha